Medlemsinformation

 


Medlemsbrev

Medlemsbrev finns numera tillgängliga för medlemmar med BankID via SBC Hemma, https://hemma.sbc.se
 

Ordningsregler

Föreningens ordningsregler, som gäller alla som bor och vistas i husen och på fastigheten, finns publicerade längst ned på den här sidan (se filsamlingen). De finns också tillgängliga för medlemmar med BankID via SBC Hemma, https://hemma.sbc.se

Brandsäkerhet och föreningens brandskyddspolicy

Bostadsrättsföreningens brandskyddspolicy
"Alla som bor eller arbetar i Brf Ulls byggnader ska känna till hur de ska förebygga brand samt vad de ska göra om brand utbryter i den egna bostaden eller i byggnaden i övrigt.

Brandcellsindelningen ska hållas intakt. Brandskyddsanordningarna ska kontrolleras regelbundet och hållas i brukbart skick. Bostadsrättsföreningen svarar för att allmänna utrymmen förses med brandvarnare och brandsläckare och de boende för att den egna bostaden är utrustad med en fungerande brandvarnare. En hörselskadad medlem ska installera en specialanpassad brandvarnare med särskild ljus- eller vibrationsfunktion."

Styrelsen fastställde föreningens brandskyddspolicy den 16 juni 2021. Policyn tydliggör ansvarsfördelningen mellan styrelsen och medlemmarna i föreningen. Samtidigt antog styrelsen föreningens plan för det kontinerliga brandskyddsarbetet: Kontinuerligt brandskyddsarbete.pdf


Brandvarnare
Det MÅSTE finnas minst en uppsatt och fungerande brandvarnare i varje bostad. Alltid. Fungerande brandvarnare är obligatorisk i alla Brf Ulls bostäder och det är du som bor i bostaden som ansvarar för att den finns där och fungerar. Prova brandvarnaren en gång i månaden och när du har varit bortrest. Ta för vana att byta batteri en gång om året. Brandvarnare åldras. Därför behöver de bytas ut oftare än vart tionde år.

I din trappuppgång och på ”vinden” finns det brandvarnare (rökdetektorer). Om någon av dessa larmar finns det en anledning till det och du måste vidta åtgärder för att kontrollera om det brinner. Vid brand måste du rädda och/eller varna de som är i fara och larma räddningstjänsten genom att ringa 112. Tänk på att brandvarnare i trapphus inte ersätter den brandvarnare du själv måste ha uppsatt i bostaden och funktionstesta varje månad. Om du behöver hjälp att köpa, installera eller prova din brandvarnare ska du omedelbart kontakta styrelsen.


Släckutrustning
Eftersom bränder växer snabbt, bör alla ha en handbrandsläckare hemma. För bostäder rekommenderar MSB pulversläckare på minst sex kilo med effektivitetsklass 43A 233BC. Ladda ner broschyr om brandsäkerhet här.

På avsatsen ovanför våning 2 i din trappuppgång finns det en brandsläckare. I källargången mellan trapphusen finns det en brandsläckare. Innanför dörren i gemensamhetslokalen på Salagården finns det en brandsläckare. Du bör så snart du kan (och tillsammans med ev. andra som bor med dig) titta var brandsläckarna i din fastighet är uppsatta och lära dig/er hur ni använder dessa.

Brandsläckarna är röda och innehåller 6 kg pulver. För att använda en släckare: 1) Dra ur säkringen  2) Sikta mot lågornas bas  3) Tryck ned handtaget så att brandsläckaren utlöses. Var alltid försiktig när du närmar dig en brand och håll ett säkerhetsavstånd på minimum 1 meter. Rikta aldrig brandsläckarens munstycke mot människor eller djur. Brandsläckare innehåller ett pulver. Detta är inte giftigt, men kan irritera ögon och andningsorgan. Undvik därför att andas in pulvret. Vädra ut väl efter användning. Om du använt släckaren så kontakta styrelsen som tillser att pulvret fylls på.


Agera rätt vid brand
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap har information och en video som visar hur du ska bete dig vid brand: https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/brandsakerhet-i-hemmet/

 

Tillstånd för uthyrning, renovering m.m.

Andrahandsuthyrning
Uthyrning i andra hand kräver alltid styrelsens godkännande. Varje år. Ansökan om samtycke ska vara skriftlig och innehålla skälet för begäran, tidsperiod och vem som ska hyra lägenheten. Uthyrning i andra hand beviljas för en viss tid, högst ett år, och sedan krävs en förnyad ansökan. Ansökningsblankett finns att ladda ner här. Ifylld blankett lämnas i styrelsens brevlåda, Salagatan 12 B, eller e-postas till styrelse@brfull.se.

Avgift tillkommer för all andrahandsuthyrning. Den som hyr ut utan tillstånd och därmed underlåter att betala beslutad avgift fullgör inte sina ekonomiska förpliktelser mot föreningen. 

Renovering/ändring av lägenhet
För större renoveringar och ändringar krävs tillstånd av styrelsen. Ansökningsblankett finns att ladda ner här. Ifylld blankett lämnas i styrelsens brevlåda, Salagatan 12B, i god tid innan arbetet påbörjas. Styrelsen behöver ett så fullständigt och begripligt underlag som möjligt för att kunna fatta sitt beslut utan onödig fördröjning.

Enligt bostadsrättslagens 7 kap. 7 § (ny lydelse från den 1 januari 2023) gäller att bostadsrättshavaren utan styrelsens tillstånd inte får utföra åtgärd som innefattar:

  • Ingrepp i bärande konstruktion, t.ex. borttagande eller försvagande av bärande vägg.
  • Installation eller ändring av ledningar för avlopp, värme eller vatten, t.ex. vid installation av diskmaskin eller ändringar i toaletter och kök.
  • Installation eller ändring av anordning för ventilation, t.ex. ändring i köket eller igensättande/blockering av frånluftsdon,
  • Installation eller ändring av eldstad eller rökkanal eller annan påverkan på brandskyddet, eller
  • Annan väsentlig förändring av lägenheten, t.ex. ändring av en lägenhets karaktärsdrag eller så att dess kulturhistoriska värde inte tas tillvara.

En olovlig ändring kan medföra att styrelsen beslutar förverka nyttjanderätten till bostadsrätten så det är viktigt att se till att arbetet inte påbörjas innan styrelsen godkänt arbetet.
 

Anslutning av köksfläkt till fastighetens frånluftstammar
Det är aldrig tillåtet att ansluta en motordriven fläkt till fastighetens gemensamma frånluftstammar. Kolfilterfläkt skall inte anslutas till fläktsystem. Om anslutning med motordriven köksfläkt sker, sprids matos m.m. till övriga medlemmar och ventilationen fungerar inte alls eller sämre. Det åligger bostadsrättsinnehavare att på egen bekostnad återställa eventuella felaktiga installationer i sin bostad.
 

Kollektiv bostadsrättsförsäkring

Föreningens medlemmar omfattas av den kollektiva bostadsrättsförsäkring som Länsförsäkringar erbjuder. Bostadsrättsförsäkringen kompletterar medlemmens hemförsäkring och ger ett skydd för skador som inte ersätts genom föreningens fastighetsförsäkring.

Som medlem måste du fortfarande ha en vanlig hemförsäkring. Om du väljer att använda den kollektiva bostadsrättsförsäkringen behöver du däremot inte ha ett särskilt bostadsrättstillägg. Bostadsrättsförsäkringen gäller för samtliga bostadsrätter och du behöver inte meddela styrelsen för att den ska börja gälla.

 

Internet, TV, telefoni, el och värme

Internet
I medlemsavgiften ingår tillgång till "Bredband 250" från Tele2 (internetanslutning med en högsta kapacitet om 250 Mbit nedströms / 50 Mbit uppströms). För tillgång till internet måste du själv anmäla dig hos Tele2 som kund i samband med inflytt. Du får då den router som förutsätts att du använder. Ring Tele2 kundservice för gruppavtal, tfn: 0775 - 17 17 20.

Du kan få högre hastigheter än de som ingår i din avgift till Brf Ull genom att teckna ett enskilt avtal med Tele2. Se Tele2:s hemsida för aktuella priser och nyteckningserbjudanden. Får du en ny router av Tele2 när du uppgraderar är det den du ska använda, eller annars kontakta Tele2:s kundtjänst. Du kan testa att du har fått rätt hastighet genom bredbandskollen.se om du har en dator som är ansluten till routern med en nätverkskabel.

Vill du använda en egen router måste ska du ändå ha Tele2:s router inkopplad men då i "bryggläge". Du måste i så fall ringa Tele2:s kundtjänst för privatkunder, tfn 90 222, och be Tele2 om hjälp med detta.

TV
I medlemsavgiften ingår Tele2:s grundutbud för TV. För tillgång till TV räcker det med att du ansluter en vanlig antennkabel mellan uttaget och TV:n. TV-utbudet är digitalt. Box från Tele2 och fler kanaler är extratjänster som kan köpas till från Tele2, dock utan några som helst rabatter trots att föreningen betalar för grundutbudet. Ring Tele2 kundservice för gruppavtal, tfn: 0775 - 17 17 20, om du är intresserad av TV-tjänster som inte ingår i avgiften. 

Telefon
I medlemsavgiften ingår Telefoni BAS från Tele2. Samtalskostnader ingår inte i avgiften utan debiteras av Tele2. Tele2 erbjuder tilläggstjänsten Telefoni MAX FASTPRIS till en fast kostnad, dock utan några som helst rabatter trots att föreningen betalar för grundutbudet. Ring Tele2 kundservice för gruppavtal, tfn: 0775 - 17 17 20, om du är intresserad av telefonitjänster som inte ingår i avgiften.

Elabonnemang
Elabonnemang tecknar du själv. Det är Vattenfall som är nätägare och äger elmätarna i fastigheterna. Du behöver därför teckna ett avtal med Vattenfall i samband med att du flyttar in. Du är dock fri att välja vem du ska betala för att producera motsvarande den el du förbrukar och du kan själv jämföra priser på exempelvis elskling.se. Det är Vattenfall som har uppgift om det anläggnings-id du behöver uppge för att teckna elavtal.

Värme
Uppvärmning av bostaden ingår i din avgift. Värmen är vattenburen och levereras från Vattenfalls fjärrvärmeverk. Den är en av föreningens största kostnader och utgör en stor andel av den avgift du betalar till föreningen.

 

Nycklar, lägenhetsnummer och namnskyltar

Nyckelhantering
Föreningen anlitar företaget Trygghetsprodukter på S:t Olofsgatan för hantering av nycklar. Extra nycklar kräver styrelsens godkännande, e-posta därför styrelse@brfull.se om du behöver fler nycklar till lägenheten. De extra nycklarna får du därefter själv beställa, betala och hämta ut hos Trygghetsprodukter. Vid in-/utflytt ska säljaren lämna in nycklar och köparen kvittera ut nycklar hos Trygghetsprodukter.

Medlemmen står själv kostnad för låsbyte om någon nyckel tappas bort och det gäller även uthämtade extranycklar. Att en nyckel har tappats bort måste alltid meddelas styrelsen för föreningen kan behöva vidta åtgärder.


Lägenhetsnummer
Brf Ull har 68 bostäder med varsitt lägenhetsnummer, som står på köpekontrakten. Jernbrogården har nr 1-23, Salagården nr 101-123 och Höganäsgården nr 201-223. Det finns gallerförråd i källaren som får användas av de som bor i bostadsrätterna (ett gallerförråd per bostad). Förrådet ska vara uppmärkt med lägenhetsnumret.

Folkbokföringsadressen utgår från lantmäteriets system som ger fyrsiffriga lägenhetsnummer. Det är dessa nummer som oftast används av leverantörer (Vattenfall, Tele2 etc.). Numren inleds med siffran 1 och därefter våningsplanets nummer (0 - 3) samt slutligen ytterdörrens belägenhet i förhållande till hissen och i vänstervarv (1 - 3). Den som bor i en vindsvåning till vänster om hissen bor enligt Skatteverkets system i lägenhet 1301. Vilket lägenhetsnummer Skatteverket har åsatt din bostad framgår av tavlan längst ned i trapphuset.


Namnskyltar
Vid tillträdet tillhandahåller styrelsen bokstäver till brevlådan i lägenhetsdörren. Styrelsen byter samtidigt bokstäverna på tavlan i trapphuset. Den medlem som önskar tillföra fler namn på brevlådan och/eller i trapphuset kan uppmärksamma styrelsen på det per e-post styrelse@brfull.se. Brickorna invid porttelefonen har slutat tillverkas och föreningen kommer inte att specialbeställa nya nu utan ser över andra lösningar.

 

Avgift

Betalning av föreningens avgifter sker via föreningens ekonomiska förvaltare, SBC, som skickar ut avier. Du kan också se dina avier om du har BankID och använder SBC Hemma, https://hemma.sbc.se

SBC erbjuder e-faktura och autogiro. Se www.sbc.se för mer information och kontaktuppgifter.

Föreningen har beslutat om avgifter vid överlåtelser, uttagande av pantbrev och andrahandsuthyrning (en tiondel av prisbasbeloppet per år). Avgifter utgår också för bostadsrätten (motsvarande "hyra") och nyttjande av parkering på fastigheten (se nedan). All debitering sker via SBC - föreningen hanterar inga praktiska frågor om betalning etc.
 

Pantsättning och kontrolluppgifter vid försäljning

De flesta ärenden kan du sköta själv med SBC:s tjänst SBC Hemma.

Logga in via hemsidan: https://hemma.sbc.se/kundportal


Om du av någon anledning inte kan eller vill använda tjänsten är det bra att veta följande. Pappersblanketten 'Information till Brf om pantsättare' från SBAB m.fl. banker ska undertecknas av medlemmen och lämnas direkt till föreningens ekonomiska förvaltare, SBC, (Brf Ull, c/o SBC, Box 226, 851 04 Sundsvall). Det är sedan SBC som bistår medlemmens bank med underskrivet meddelande om pantsättning av bostadsrätt samt utdrag ur lägenhetsförteckningen för objektet som pantsätts.

SBC har fullmakt från föreningen att omhänderta alla ärenden gällande panter och det är ingenting som föreningens firmatecknare ska hantera. Avgift tillkommer och påförs medlemmen av SBC vid pantsättning eller förändringar avseende sådana.

Det är SBC som omhändertar föreningens skatterelaterade skyldigheter i samband med överlåtelser, t.ex. för att Skatteverket lämnas vissa kontrolluppgifter. Har du frågor om detta ska du därför kontakta SBC, se www.sbc.se för mer information och kontaktuppgifter.
 

Parkering

Parkeringsförbud gäller på hela fastigheten. Parkeringsplats 1-25 nyttjar medlemmar som har ingått avtal med föreningen om hyra (fram till 2023) eller nyttjanderätt (från 2024). Plats 26 får användas i fyra timmar av den som har tillstånd (gul lapp) och rätt använd p-skiva synliga genom vindrutan.

SBC omhändertar alla frågor om parkeringskön genom SBC Hemma (https://hemma.sbc.se, inloggning med BankID). Du utträder kön om du erbjuds en plats. Om du tackar nej till erbjuden plats måste du anmäla dig till kön på nytt om du vill köa för att tilldelas en parkeringsplats senare.

Avgiften för parkeringsplats hos föreningen är 400 kr/månad + elkostnad. Av kontraktet framgår att styrelsen kan besluta att ändra avgiften. Vid avlyttning avslutas avtalet om p-plats automatiskt och platsen kan inte överlåtas till tillträdande medlem. Redan av skatteskäl får endast medlemmar ingå avtal med föreningen om parkeringsplats. Den som bor med medlem eller hyr i andrahand av en medlem får inte ingå avtal med föreningen om parkering. Det är bland annat av skatteskäl inte heller tillåtet att låna ut eller på annat sätt överlåta sin parkeringsplats i andra hand.

Från Uppsala kommun kan erhållas ett tillstånd att stå längs gatorna i kvarteret till kommunens boendetaxa (betalas med Parkster app som finns till exempelvis iPhone).

 

Föreningsstämma och styrelsearbete

Föreningsstämma
Stämman äger rum varje vår. Datum och tid meddelas genom utskick eller anslag i trappuppgångarna. Motioner (förslag till beslut) ska vara skriftliga och lämnas i föreningens brevlåda, Salagatan 12B, eller e-postas till styrelse@brfull.se senast den 1 mars 2024 eller det senare datum styrelsen beslutar.

Styrelsearbete
På årsstämman väljs bostadsrättsföreningens styrelse. Vill du delta i styrelsearbetet - anmäl dig till val@brfull.se. För närvarande har styrelsen sex ordinarie ledamöter och två suppleanter.

Föreningens firma tecknas av styrelsen i sin helhet eller ordförande och kassör gemensamt.


Samlade filer